Zajęcia przyrodnicze
Oferta zajęć organizowanych w OEP:
Oferta zajęć edukacyjnych, integracyjnych lub zajęć warsztatowych, adresowana jest do nauczycieli i dzieci starszych grup przedszkolnych oraz szkoły podstawowej, pragnących czerpać przyjemność z bliskiego kontaktu z naturą, daleko od miejskiego tłoku i hałasu.
|
|
|
Proponowana przez ośrodek oferta tematyczna oraz formy jej realizacji są stale rozszerzane i modyfikowane na potrzeby grupy.
Forma i przebieg zajęć:
Zajęcia terenowe
Zasadnicza część programu zajęć "SPOTKANIA Z PRZYRODĄ" oraz integracyjnych to gra terenowa z zadaniami do wykonania: odszukania czegoś, wykazania się twórczością artystyczną, spostrzegawczością, pomysłowością, wiedzą podczas rozwiązywania zagadek lub quizów.
W celu uatrakcyjnienia zabawy, wyzwolenia większej aktywności i emocji uczestników, grupy dzieci dzielone są na drużyny, które poszukują swoich listów, wędrując czterema wyznaczonymi kolorem szlakami.
W zamierzeniach organizatora, gra nie jest wyścigiem „kto pierwszy”, ale „kto ciekawiej, dokładniej i więcej”. Po odnalezieniu listów i wykonaniu wszystkich zadań drużyny spotykają się na polanie prezentując sobie wzajemnie drużynową twórczość, zdobytą wiedzę oraz spostrzeżenia i wrażenia z wędrówki po parku.
Forma w jakiej prowadzone są zajęcia terenowe „SPOTKANIA Z PRZYRODĄ” sprawdza się o każdej porze roku przy sprzyjających warunkach atmosferycznych. Jak doświadczenia wskazują jest atrakcyjna zarówno dla młodszych dzieci jak i dla dorosłych. Modyfikacji podlega jedynie temat przewodni oraz stopień trudności i sama treść poleceń do wykonania zawarta w listach.
Zajęcia warsztatowe
Zajęcia warsztatowe realizowane są w trzech częściach z podziałem uczestników trzy grupy, rotacyjnie przechodzące wszystkie stanowiska.
Informacje organizacyjne
- zajęcia edukacyjne lub integracyjne przeprowadzane są w formie gry terenowej lub warsztatowej trwają 5 godzin;
- zajęcia edukacyjne "SPOTKANIA Z PRZYRODĄ" prowadzi nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej:
- warsztaty przyrodnicze "PRZYRODA WOKÓŁ NAS" prowadzone są dodatkowo z udziałem zoologa;
- podczas zajęć przewidziany jest czas na ognisko z pieczeniem kiełbasek;
- uczestnicy mogą skorzystać z poczęstunku w postaci ciepłego lub zimnego napoju;
- pomoce i materiały potrzebne na zajęciach oraz przygotowanie ogniska zapewnia organizator /kiełbaski i pieczywo uczestnicy organizują we własnym zakresie/;
- na grupę powyżej 40 dzieci potrzeba 4 opiekunów;
- na miejscu można kupić drobne pamiątki.
Należy pamiętać o:
- ze względu na różne warunki pogodowe oraz teren porośnięty trawą należy pamiętać o zabraniu właściwego obuwia lub obuwia na zmianę, okrycia przeciwdeszczowego, czapki z daszkiem;
- chętni mogą zabrać ze sobą piłki, skakanki ,itp.;
- zaopatrzyć się w środki na komary i kleszcze.
Miejsca zabaw i zajęć rekreacyjno-edukacyjnych:
- ścieżka przyrodniczo-edukacyjna z tablicami o tematyce przyrodniczej przebiegająca przez cały teren parku,
- dwa place zabaw z drabinkami, tradycyjną zjeżdżalnią oraz zjeżdżalnią typu kolejka linowa,
- „zielona szkoła” na polanie pod jabłonką i miejsce na zabawę typu „koło fortuny” z zagadkami przyrodniczymi,
- trzy miejsca na ognisko – na polanie, nad jeziorem i przy Starym Spichlerzu.
- zielona murawa na dziedzińcu parku – teren do gry w piłkę oraz innych zabaw zespołowych,
- drewniana wiata z widokiem na dziedziniec parku i staw,
- sala w Starym Spichlerzu - miejsce do zajęć stacjonarnych.
Umiejętności i wiadomości jakie mogą zdobyć uczestnicy zajęć:
- praktyczna umiejętność rozpoznawania i nazywania różnych gatunków drzew i krzewów rosnących w parku oraz roślinności przybrzeżnej i wodnej,
- poznanie i obserwacja w naturalnym środowisku różnych gatunków zwierząt żyjących w ekosystemie leśnym i wodnym, poszukiwanie śladów ich bytowania,
- umiejętność oceniania wieku drzewa i rozumienia pojęcia „pomnik przyrody”,
- określanie kierunków świata przez obserwację przyrody oraz wykorzystanie zegarka i kompasu,
- praktyczna umiejętność rozpoznawania drzew owocowych i wiedza na temat ich pielęgnacji,
- wykazanie się znajomością lub poznanie zasad dotyczących sadzenia różnych roślin,
- poznanie ciekawostek przyrodniczych o rozwoju roślin i życiu wybranych gatunków zwierząt,
- wykazanie się wiedzą i świadomym zachowaniem proekologicznym w zadaniach o tematyce ekologicznej,
- zdobywanie wiedzy na temat potrzeby tworzenia rezerwatów przyrody, parków narodowych i krajobrazowych, rozumienie ich pojęć,
- praktyczna umiejętność nazywania elementów przyrody ożywionej i nieożywionej w naturalnym środowisku, obserwacja różnych rodzajów ukształtowania terenu,
- poznawanie roślin i zwierząt chronionych oraz miejsc ich występowania,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas obserwacji i korzystania z kąpieli w zbiornikach wodnych,
- umiejętność współpracy i integracji grupy na rzecz wykonania wspólnych zadań.
Wielkim atutem oferowanych zajęć jest park. Piękny krajobrazowo, ciekawy pod względem architektury, urozmaicony różnym ukształtowaniem terenu i bogactwem przyrodniczym, które daje ogrom możliwości poznawczych. W naszym parku można spacerować, turlać się po porośniętym trawą, pagórkowatym terenie, poczuć wielką przestrzeń oraz swobodę poruszania się nie tylko wyznaczonymi ścieżkami.